Minivakantie La Palma - Santa Cruz - Reisverslag uit Santa Cruz de la Palma, Spanje van Rob en José Jak - WaarBenJij.nu Minivakantie La Palma - Santa Cruz - Reisverslag uit Santa Cruz de la Palma, Spanje van Rob en José Jak - WaarBenJij.nu

Minivakantie La Palma - Santa Cruz

Door: Jose

Blijf op de hoogte en volg Rob en José

03 November 2017 | Spanje, Santa Cruz de la Palma

De zomer in België leek meer een herfst dit jaar. Vorig jaar ook al. Daarom dachten we onszelf te trakteren op een weekje zomer in de herfst :)! Vooralsnog zien de weergoden dat helaas anders, we moeten afwachten wat ervan terecht komt...

Misschien reizen we wel teveel, of is het te druk op het werk. Gek genoeg wil het de laatste jaren maar niet lukken met "het vakantiegevoel" dat vroeger begon zodra we bij Schiphol op de stoep stonden.

Vandaag stonden we er erg vroeg, half vier in de ochtend. Wel lekker rustig, inchecken en security was zo gepiept dus binnen een half uur zaten we aan een broodje ei en een bak koffie. Rustige vlucht, we probeerden een beetje slaap in te halen onderweg. Wanneer de daling wordt ingezet vraagt Rob "voel je het al, het vakantiegevoel??". Nee. En Rob voelt het ook niet. Dan is er land in zicht. Onder de wolken door doemt een kaal, rotsig landschap op met her en der een dorpje. Nu lijkt het er toch echt op dat we op vakantie gaan en een nieuwe wereld gaan ontdekken!

De spanning zit er weer goed in als onze koffer pas als één van de laatste op de band verschijnt. Opgelucht lopen we naar de huurauto stand waar een aangename verrassing wacht: alle (piep)kleine autootjes zijn op dus we krijgen een iets groter model. Dan is dat wachten op de koffer toch niet voor niks geweest! Redelijk eenvoudig rijden we daarna naar Santa Cruz, de hoofdstad van het eiland.

Om ons stadshuisje te bereiken zijn stalen zenuwen vereist. Santa Cruz blijkt met 17.000 inwoners namelijk meer een dorp, veel straatjes zijn voorzien van kasseien of met de hand ingelegde kiezels. De straatjes zijn smal en hebben meestal meer weg van steegjes. Vaak vraag je je af of je er met een auto wel in mag. Maar het onhandigste is nog dat alles zo steil is! Niet verwonderlijk, La Palma is immers het steilste eiland ter wereld, maar toch, het is wel even wennen.

Toch vinden we aan het eind van een 35% weggetje ons blauwe stadshuisje. Als een volleerd Palmero parkeert Rob de auto in de krappe parkeerplek, doodeng! Maar wauw, wát een leuk huisje! Achter de oude houten dubbele deur schuilt gelijk een woonkamertje met open keuken. Een raam met vensterbank-zitje kijkt uit over het straatje. In het souterrain is de sfeervolle slaapkamer met aangrenzende badkamer. Heerlijk huisje!

Even settelen met een kop koffie en daarna wagen we ons rond het middaguur Santa Cruz in. Met onze reisgids in de hand maken we een stadswandeling langs alle hoogtepunten van het kleine stadje. Op de kaart leek het allemaal heel wat, maar in werkelijkheid is het zo groot als down-town Krommenie. Wel heel sfeervol en pittoresk, de oude koloniale huizen met houten balkons geven het een prachtig aangezicht. De temperatuur is goed, zo'n 23 graden. Wel deels bewolkt en af en toe miezert het wat. Toch valt het ons alles mee met de regen.

In de middag doen we wat boodschappen en luieren we wat op ons stoepje. Gezellig om te zien wat er allemaal langskomt, de Palmeros groeten ons vriendelijk. 's Avonds lopen we weer steil naar beneden naar het centrum en eten we heerlijke kip curry met rijst. Een geslaagde eerste dag, het vakantiegevoel zit er inmiddels helemaal in!

• 04 November 2017 - 10:07

Ma Kaspers:

Hihihi ziet er geweldig uit !! Volgens mij is de hoek van de gevel al verschillende keren geramd door een vrachtwagen. En de broodjes zijn ook niet verkeerd !! Lekkere temperatuur , zo doe je nog wat

• 04 November 2017 - 20:18

Pama:

Gelukkig van dat vakantiegevoel. Mooie omgeving daar. Wij zijn nu van maastricht naar port zeelande aan de brouwrsdam gereden. Hebben daar ook lekker gegeten vanmiddag een bui verder droog maar koud. Hebben nu de kachel aan. Gr en genieten . Pama.