Zwemmen tussen de nijaarden - Reisverslag uit Maun, Botswana van Rob en José Jak - WaarBenJij.nu Zwemmen tussen de nijaarden - Reisverslag uit Maun, Botswana van Rob en José Jak - WaarBenJij.nu

Zwemmen tussen de nijaarden

Door: Jose

Blijf op de hoogte en volg Rob en José

06 Oktober 2019 | Botswana, Maun

Na een prima ontbijt bij het Afrikaanse huisje worden we opgehaald om de Okavango Delta per mokoro in te gaan, een typische kano. Het is wel eerst een heel stuk rijden voordat we het water bereiken, dat hadden we gisteren al van bovenaf gezien. De jeep waarin we rijden heeft nog een aanhangwagen erachter en het duurt niet lang of we blijven steken in het mulle zand. Onze eerste ingraving! Bijna een hoera-moment waard ;). De chauffeur probeert een beetje achteruit, beetje vooruit, takken voor de wielen, maar het wil allemaal niet werken. De aanhangwagen werkt als een anker en moet worden losgekoppeld. Na wat graafwerk en nog meer takken en zelfs hele boomstammen is de auto los. Na vervolgens ook weer de kar opgehaald te hebben kunnen we weer door. We vragen ons af wat er in hemelsnaam allemaal mee gaat met die kar, we zijn maar met z’n tweetjes!

Bij de mokoro’s aangekomen gaat de kar open en dan blijkt er ontzettend veel kampeer-spul in te zitten. Het moet blijkbaar allemaal mee, we varen daardoor met 3 volle mokoro’s.
Ook vanaf het water is de delta prachtig. Soms zijn er bredere stukjes, de zogeheten lagunes, dan weer smalle kanaaltjes tussen het hoge riet door. We zien veel paadjes waar de dieren in-en uit het water gaan. De dieren zelf zien we uiteraard ook, hele groepen olifanten, veel watervogels, waterbuffels en nijlpaarden. Van de laatste 2 zijn de gidsen nogal angstig, ze varen er graag met een grote boog omheen. De nijlpaarden knorren wat, maar zien er goedaardig uit.
Na 1,5 uur stroomopwaarts de delta in komen we bij het onbewoonde eilandje waar we zullen kamperen. We voelen ons een beetje nutteloos dus we helpen graag met alle spullen uitladen en het opzetten van het kamp. Dan blijkt pas wat er allemaal is meegegaan! Verschillende tenten, voor ons en de gidsen, een bush-douche in een tentje, een wc in een tentje, meerdere tafels, pop-up wastafels en heeeeeel veel etenswaren.
Zelfs tafelkleden, place-mates, de kok dekt keurig de tafel voor de lunch. Er komen wel 10 soorten dressings, sausjes en kruiden op tegel te staan, zelf tandenstokers! Dan onthult zich op een andere tafel het buffet. We krijgen rijst, kip, salade en een lekker salsa. Smaakt allemaal prima, de sausjes zijn allemaal niet nodig ;). De gids eet bij ons aan tafel mee, we zien dat de kok en de 2 kamp-hulpen zich te goed doen aan de restjes. Blij dat we geen volle borden hebben opgeschept!

Na de lunch is het tijd voor een siësta. Het is uitzonderlijk heet, zelfs de Afrikanen puffen het uit. Onwennig doezelen we eerst wat in onze stoeltjes maar gaan daarna ook maar in het tentje liggen. Geen zuchtje wind, in de volle zon: je drijft je tent uit! Dan leest Rob in de reisbeschrijving dat er ook gezwommen kan worden in de delta! We hadden ons niet voor 100% kunnen voorbereiden, maar dat zou gaaf zijn zeg! De kok hoort ons erover praten en heeft er ook wel oren naar. Samen met ook de gids gaan we dan ook op pad naar een geschikte zwemplek, liefst zonder nijlpaarden en krokodillen :). We hebben geen zwemkleding mee, maar we gaan gewoon in ons ondergoed.
Het water is heerlijk! Warmer als de zwembaden van de campsites, het is dan ook niet diep. Je kan gewoon zitten en wat poedelen, in sommige stukjes is het wat dieper. Een waterbuffel kijkt naar ons maar ziet daarin geen bedreiging. Een reuze-ijsvogel probeert vlakbij een visje te pakken.
Maar dan knabbelt er een visje aan Rob! Hij roept “au”, waarop de kok zich zowat uit het water lanceert! Haha, we lachen er met z’n allen om.

Terug in het kampje krijgen we een kop thee en beginnen daarna aan de bush-walk. De gids leert ons allerlei interessante weetjes over het ontstaan van de eilandjes (door olifanten poep!), het leven en de samenwerking van de dieren. We zien giraffen van dichtbij en leren dat die vaak samengaan met zebra’s en impala’s. Samen vormen ze zicht, gehoor en reuk. De gnoes zijn een beetje langzaam van geest en sukkelen overal achteraan. Als iemand gaat rennen doen zij dat ook maar. Leuk om te weten toch?
Dan komen we aan bij een lagune met een heeeeele boel nijlpaarden. De knorren, laten winden, blazen bellen in het water en gapen. Het is een schitteren gezicht. Op de oever er vlakbij liggen een paar krokodillen te zonnen met de bekken open. Wat een tanden!
We zien zoveel moois dat we ons zelfs een beetje moeten haasten om voor het donker weer in het kamp te zijn. Daar heeft de kok al het avond eten voorbereid, een heus 3-gangen diner! Zo’n luxe hebben we nog niet meegemaakt, en dan slaap je primitief in de delta en krijg je dit!
Een grote pan met de lekkerste pompoensoep die we ooit hebben gegeten komt eerst op tafel. Daarna is er stoofpot van vlees en groente met aardappelpuree. Vruchtjes toe. Uiteraard gaan alle left-overs naar de anderen, dus we zorgen dat we wat voor ze overlaten.
Dan is het, na de koffie, tijd om naar bed te gaan. Op de valreep treffen we nog een nijlpaard die aan de rand van het kamp op de oever gras staat te eten.
We vallen dan ook in slaap met het geknor van de nijlpaarden om ons heen.

• 08 Oktober 2019 - 21:32

Natasja En Fred Jak:

Dan zie je zo veel grote dieren en dan blijkt de enige 'gevaarlijke' een knabbelend visje te zijn. Mooi toch.