De vulkaan op! - Reisverslag uit Acatenango, Guatemala van Rob en José Jak - WaarBenJij.nu De vulkaan op! - Reisverslag uit Acatenango, Guatemala van Rob en José Jak - WaarBenJij.nu

De vulkaan op!

Door: José

Blijf op de hoogte en volg Rob en José

07 Februari 2024 | Guatemala, Acatenango

Dinsdag is d-day voor ons. We gaan vandaag de actieve vulkaan El Fuego op!

We hoeven niet eens zo heel vroeg op want we kunnen het lopend af naar het hostel vanwaar we vertrekken. Eerst krijgen we nog een stevig ontbijt en kunnen we de tassen nog herpakken. We hadden eigenlijk onze eigen rugtassen mee willen nemen, maar naast de warme kleren en nodige snacks krijgen we ook nog 4L water, de lunch en een beker instant noodels per persoon mee te sjouwen. Grotere rugtassen dus maar gehuurd ;)

Dan is het tijd om te gaan en brengt een busje de groep van 37 in een uurtje naar de voet van de Acatenango vulkaan. Daar staan we dan! Nu nog fris en fruitig, maar dat zal snel anders worden. De Acatenango is met 3976m de 3e hoogste (slapende) vulkaan van Guatemala. Op zijn flank ligt de zeer actieve El Fuego vulkaan eraan vast.

De klim begint dus op Acatenango, om 10:30 vertrekken we.

Via een stoffige weg langs landbouwgronden maken we gelijk al flink wat hoogtemeters. Het pad is stijl en het vulkaanzand zorgt ervoor dat je bij iedere stap ook weer een beetje terugzakt.

Na een uur gaat de natuur over in nevelwoud met prachtige bomen met mos. Gelukkig lopen we uit de zon, want de klim is zwaar en we moeten in totaal 1400m in 10km klimmen naar basecamp.

Na zo’n 1,5 uur gaan we lunchen en daarna verandert het landschap in naaldbomen en wordt het zicht ook wat meer open. Helaas hebben we niet zo veel zicht, want het is een beetje bewolkt. Na een tijdje verdwijnen de naaldbomen en wordt het landschap kaal met alleen wat dode boomstronken erin. Overblijfselen van een schimmelziekte. We zitten inmiddels ook boven de wolken. Het laatste stuk is iets vlakker, maar we moeten wel regelmatig langs beste rotsblokken klauteren.

Dan is éindelijk basecamp in zicht! Met 5 uur klimmen achter de kiezen mogen we ons een snelle groep noemen. We krijgen een slaapplek toegewezen in één van de cabins en na een beetje op krachten te zijn gekomen met de meegebrachte noodels gaan we nog een stukkie. Want hoewel we in basecamp zijn aangekomen zijn we er nog niet: wie wil kan de tocht naar de actieve vulkaan El Fuego maken, waar je tot op ongeveer 150m van de lava kunt komen. Daar zijn we toch wel een beetje voor gekomen, dus we gaan mee! Maar al na een paar honderd meter merken we dat dit pas écht afzien is! Eerst moeten we een stuk heeeel stijl naar beneden om vervolgens over te stappen naar El Fuego en weer omhoog te klimmen. 700 extra hoogtemeters (350 naar beneden en vervolgens weer 350 naar boven), en straks ook weer terug! Er staat een stevige storm op El Fuego, het scherpe vulkaanzand waait in je oren en ogen. Gelukkig kunnen we ons goed aankleden met windjacks, handschoenen en mutsen. De zon is tijdens het wandelen al ondergegaan dus we kunnen het schouwspel nu goed zien. El Fuego is erg actief, maar erg onvoorspelbaar. Soms gaat hij iedere 5 minuten, soms duurt het wel 20 minuten tot een volgende uitbarsting.

De eerste paar zijn kleintjes, maar uiteindelijk hebben we gelukt: een grote uitbarsting van dichtbij! Het lava en de brokstukken schieten alle kanten op en lijken niet eens zo ver van ons neer te komen. Wat een geweldige belevenis!

Dan is het tijd om weer naar basecamp te gaan. Inmiddels is het pikdonker dus met hoofdlampen op beginnen we weer aan de afdaling richting Acatenango. Dat gaat nog wel, hoewel de storm en kou getrotseerd moeten worden, maar dan weer omhoog! Gebroken komen we eindelijk om 22:00 weer bij basecamp aan met inmiddels bijna 12 uur in de benen! Na het avondeten en warme chocomelk gaat bijna iedereen dan ook snel naar bed.

De nacht blijkt waardeloos te zijn. We kunnen maar weinig slapen in zo’n cabin met 16 man. Het is koud, de wind giert en overal hoor je gekuch en gesnurk.

Nadat we toch wat zijn weggedoezeld worden we stipt om 04:20 gewekt. We krijgen een half uurtje om ons klaar te maken om zonsopkomst te bekijken vanaf de top van Acatenango. Daar ligt basecamp 200 hoogtemeters (2km) vanaf.

Na het eerste stuk klimmen voelen onze benen echter zó zwaar dat we besluiten dat het voor ons beter is om deze even te laten gaan. Vanaf basecamp is het ook schitterend en hebben we ook nog tijd om een aantal uitbarstingen te bekijken. Daar kwamen we tenslotte voor!

Als de groep weer compleet is krijgen we een ontbijt, pakken we onze spullen weer bij elkaar en beginnen we om 08:00 weer aan de terugtocht.

Het eerste stuk is nog wat klauterwerk om weer over het rotsachtige gedeelte te komen, maar vanaf de boomgrens kunnen we behoorlijk snel naar beneden lopen. Op sommige stukken is het zelfs echt rennen en moet je uitkijken dat je je benen nog wel bij kunt houden!

Binnen afzienbare tijd (2,5 uur) zijn we weer helemaal afgedaald. Als laatste volgt nog een “ceremonie” wat de gidsen ontzettend leuk doen. We applaudisseren als groep voor onze prestatie en iedereen die de El Fuego heeft getrotseerd krijgt een “medaille”.

Trots en voldaan stappen we niet veel later in de bus wat ons in een uur weer naar Antigua brengt. Daar checken we in de middag weer in bij het hotelletje waar we eerder ook verbleven en belonen onszelf met een heerlijke douche. De avond houden we kort; taco’s en een biertje en dan lekker naar bed!

• 08 Februari 2024 - 09:37

Marijke:

jeetje wat een belevenis . wat moesten jullie afzien een super belevenis . en geweldige foto,s ....

• 08 Februari 2024 - 10:02

Rob En Jeanne:

Fantastisch gedaan [e-1f44f]. Die schitterende ervaring nemen ze je nooit meer af. Petje af!

• 08 Februari 2024 - 11:35

Pa En Ma Kaspers:

Wooow, wat een belevenis, maar wat zwaar !

Dit vergeet je nooit meer. Petje af hoor !

Prachtige foto's !

• 08 Februari 2024 - 22:19

Fred:

Wauw!!! Wat een geweldige belevenis. En een pittige klim. Respect hoor! We kijken uit naar de rest van jullie trip.

• 10 Februari 2024 - 14:37

Ferry:

Zooo... wat een avontuur. Heel mooi en goed gedaan.